Hallitushakuesittelyt vuodelle 2026

10.11.2025

Maria Malinen

Vuosikurssi ja kotiryhmä: 4. vsk, TAIKO -22

Moikka kaikki ihanat pedagolaiset! ❤️ Olen Maria, neljännen vuoden pedagolainen. Järjestöaktiiviuteni Pedagossa alkoi jo fuksisyksynä ajauduttuani vetämään soihtukulkueen liikennetiimiä, ja jatkui siitä aina tutoroinnin sekä tutor- ja fuksivastaavan pestin kautta nykyiseen varapuheenjohtajan rooliini. Tiedän, että minulla on vielä paljon annettavaa, joten nyt on tullut aika katsoa, olisiko minusta Pedagon seuraavaksi puheenjohtajaksi. 🤩

Pedagosta on tullut minulle näiden vuosien aikana todella tärkeä ainejärjestö, ja haluaisinkin päästä jälleen kehittämään niin Pedagon toimintaa kuin itseäni.

Jokainen vastuutehtävä on antanut minulle todella paljon ja olen oppinut valtavasti uutta. Olen esimerkiksi päässyt verkostoitumaan pedagolaisten kanssa yli vuosikurssirajojen, mutta myös eri ainejärjestöjen aktiivien (Jyväskylässä ja sen ulkopuolella) ja laitoksen henkilökunnan kanssa. Kuluneen vuoden aikana olen syventynyt myös hallinnolliseen puoleen sekä innostunut muun muassa yhdistyslain tulkitsemisesta.

Edellä mainitsemieni asioiden lisäksi olen oppinut myös mielettömän paljon muuta niin itsestäni, Pedagosta kuin järjestötoiminnasta ylipäätään. Näitä kaikkia vastuutehtäviä yhdistää kuitenkin myös yksi puheenjohtajuudenkin kannalta merkittävä asia: ryhmän johtaminen. Kokemusteni kautta olenkin saanut mahdollisuuden reflektoida omaa toimintaani ryhmän johtajana, ja kehittää itseäni voidakseni olla paras mahdollinen versio itsestäni myös puheenjohtajan tehtävässä.

Aiempi kokemukseni erilaisissa rooleissa antaa minulle lisäksi perspektiiviä tarkastella Pedagon toimintaa erilaisista näkökulmista. Tällä on merkitystä myös toiminnan kehittämisen kannalta, esimerkiksi ensi vuoden strategiatyötä ajatellen.

Kokemukseni lisäksi olen mielestäni myös persoonana sopiva puheenjohtajan tehtävään. Olen motivoitunut ja sitoudun minulle merkityksellisiin asioihin aina täydellä sydämellä. Se kertoo määrätietoisuudestani ja vastuuntunnosta, joka takaa sen, että pelkkien puheiden lisäksi saan oikeasti asiat hoidettua. Olen myös hyvä organisoimaan, mikä on mielestäni erityisen tärkeää puheenjohtajan tehtävässä, sillä puheenjohtajan tulee olla kärryillä siitä, mitä toiminnan eri sektoreilla milloinkin tapahtuu tai pitäisi tapahtua. Toisaalta se mahdollistaa myös omasta, ja sitä kautta muiden hallituslaisten, jaksamisesta huolehtimisen.

Omaan myös hyvät yhteistyötaidot, joiden merkitys korostuu puheenjohtajana, sillä yhteistyötä tehdään samanaikaisesti moneenkin eri suuntaan. Lisäksi sosiaalisuuteni ja jo aiemmin mainitsemani verkostoituminen sekä aktiivinen tutustuminen eri vuosikurssien pedagolaisiin helpottaa yhteistyön tekemistä. Uskonkin, että ystävyys, kaveruus ja hyvän päivän tuttuus tekee minusta ja siten myös hallituksesta helpommin lähestyttävän. Lupaan myös, että mikäli minusta tulee Pedagon seuraava puheenjohtaja, ei vuodelta 2026 tule puuttumaan naurua ja positiivista energiaa! 😁

Kaikkein eniten haluaisin kuitenkin, että jokainen nykyinen ja tuleva pedagolainen saisi kokea Pedagon aidosti merkityksellisenä yhteisönä ja itsensä tärkeäksi osaksi sitä❣️

TL;DR

MIHIN PESTIIN HAEN? - puheenjohtajaksi

MIKSI? - halu kehittää Pedagon toimintaa myös pidemmällä tähtäimellä ja oppia samalla itse lisää

MIKSI MINÄ? - olen innokas, motivoitunut ja vastuuntuntoinen, minulla on kokemusta erilaisista rooleista Pedagon toiminnassa

VAHVUUTENI PUHEENJOHTAJANA? - yhteistyö- ja organisointitaidot, muihin tarttuva positiivisuus

Veera Hynninen

Vuosikurssi ja kotiryhmä: 5. vsk Jope 1

Kun sain tietää kesällä 2021, että pääsen opiskelemaan Jyväskylän yliopistoon luokanopettajaksi, katsoin minkä väriset haalarit luokanopettajaopiskelijoilla on, sekä ajattelin, että varmasti suoritan opinnot ajallaan viiteen vuoteen. Enpä tiennytkään, mitä kaikkea muuta kuin haalareita opiskelijaelämä onkaan. Tulin Jyväskylään, rakastuin Pedagoon ja nyt väkisin venytän opintojani, jotta voin vielä yhden kauden olla mukana Pedagon toiminnassa ja edistää sitä.

Minulla on edelleen, kohta vuoden puheenjohtajana toimimisen jälkeen, suuri sisäinen motivaatio toimia kyseisessä pestissä jatkossakin. Pedago on minulle todella merkityksellinen ja rakas ainejärjestö, ja minulle on tärkeää kehittää sitä sellaiseksi, että mahdollisimman moni muutkin voisi kokea niin.

Haenkin nyt vielä toiselle kaudelle Pedagon puheenjohtajaksi.

Opiskeluaikani alusta asti olen ehtinyt olla aktiivinen tapahtumissa kävijä, sekä monenlainen luottamustoimija:

Syksy 2021 : Soihtukulkueen kukkatiimin vetäjä

Kevät 2022: Hakeminen ja pääseminen tutoriksi

Syksy 2022: Tutor

Vuosi 2023: Hallituksen tutor- ja kansainvälisyysvastaava

Vuosi 2024: Hallituksen varapuheenjohtaja

Vuosi 2025: Hallituksen puheenjohtaja (sekä yksi PJR:n vastuuhenkilöistä)

Tavoitteeni puheenjohtajana vuodelle 2026 olisivat:

1. Toiminnan kehittäminen niin, että toimintamalleilla on hyvät perustelut.

2. Hallituslaisille parhaan mahdollisen hallitusvuoden varmistaminen yhdessä.

3. Pedagon yhteisöllisyyden huomioiminen kaikessa toiminnassa.

Haluaisin ensivuonna olla kehittämässä ja selkeyttämässä Pedagon toimintatapoja entisestään. Tämän vuoksi lähtisinkin tarkastelemaan sekä Pedagon toimintaa että omaankin toimintaani juurtuneita Pedagon toimintoja kysymällä ensin "Miksi?". Vuoden aikana kysyisin: "Miksi toimimme näin?", "Mitkä asiat meitä tässä oikeasti velvoittaa ja ohjaa?" ja "Voisimmeko toimia tässä muilla tavoilla?". Kriittisen toiminnan tarkastelun lisäksi haluan panostaa vielä enemmän hallituksen ja hallituslaisten toiminnan tukemiseen, kuitenkin säilyttäen sen, että jokainen voi toteuttaa omaa pestiään itsensä näköisesti. Puheenjohtajana toimintaani ohjaavat keskeiset periaatteet ovat luottamus luottamustoimijoiden tekemiseen ja tekijöiden kiittäminen.

Toiminnan kehittämiseen tähtäävä toiminnan tarkkailu vaatii ymmärrystä yleisesti yhdistystoiminnasta, sekä tarkemmin juuri Pedagon toimintatavoista sekä Pedagosta yhteisönä. Koen, että pitkän pedagourani ja hallitusvuosieni myötä ymmärrän näitä asioita hyvin ja pystyn soveltamaan niitä työskentelyssäni. Pedagon toimintaa ohjaavat dokumentit ovat kasvaneet osaksi ajatteluani, kun hoidan Pedagon asioita. Toiminnan kehittämiseen tähtäävää toiminnan tarkastelua helpottaa myös ymmärrys Pedagon puheenjohtajana toimimisesta. Kun puheenjohtajana toimimisen perusasiat ovat hallussa, jää kognitiivisia ja ajallisia resursseja paremmin kuvailemaani toiminnan kriittiseen tarkasteluun ja kehittämiseen. Sillä olen saanut jo vuoden toimia puheenjohtajana, tiedän tarkalleen, mitkä ovat puheenjohtajan tehtävät vuoden aikana, ja olen myös vuoden verran voinut harjoitella kyseisten tehtävien tekoa. Minulla on puheenjohtajan perustehtävät hallussa. Muutamia tällaisia mainitakseni: osaan kutsua kokouksen koolle, valmistella yhdistyksen kokoukset, varata tiloja toiminnalle, ohjata luottamustoimijoita oikean tiedon äärelle sekä huomioida toimintasuunnitelman ja talousarvion käytännössä. Harjoittelun, epäonnistumistenkin ja reflektion myötä tiedän myös, kuinka voisin itse toimia entistä paremmin puheenjohtajana tulevana vuonna.

Koen luonteeni soveltuvan hyvin puheenjohtajuuteen. Olen järjestelmällinen, tunnollinen ja vastuullinen. Minulla pysyy langat hyvin käsissä, ja toiminnan suunnittelu on minulle ominaista. Tartun toimeen ja avaan suuni aina tarvittaessa, mutta annan myös muille tilaa tehdä ja olla äänessä. Lisäksi omaan herkkyyttä havaita ilmapiiriä ja tunnetiloja, minkä myötä voin tarvittaessa osaltani yrittää vaikuttaa niihin. Minulle on erityisen tärkeää ihmisten lämmin kohtaaminen, ja osaan tehdä yhteistyötä monipuolisesti erilaisten ihmisten kanssa. Minulle on sanottu, että olen aito, oikeudenmukainen, luotettava, huomaavainen ja lempeä. Näiden lisäksi toimintaani on kuvailtu seuraavin virkkein "Osoitat kunnioitusta kaikille.", "Kanssasi on helppo olla ja tulla toimeen." sekä "Olet omistautunut siihen, että Pedagossa on kaikkien hyvä olla.". Nämä sanat lämmittävät sydäntäni <3

Jo tänä vuonna olemme puheenjohtajistona Marian kanssa, ja koko hallituksen kesken, saaneet paljon Pedagossa aikaan. Tämä vuosi on opettanut ja antanut minulle paljon, jonka myötä koen, että minulla olisi nimenomaan puheenjohtajan roolissa vielä paljon annettavaa Pedagolle. Toivottavasti olette olleet tyytyväisiä toimintaani puheenjohtajana jo tänä vuonna.

Tämän vuoden aikana on sanottu minun olevan naimisissa Pedagon kanssa. Olen kokenut liiton onnelliseksi, joten en olisi vielä valmis kirjoittamaan eropapereita.

Olivia Haataja

Vuosikurssi ja kotiryhmä: 5. vuosikurssi, JOPE1

Moikka ihanat pedagolaiset! Mä oon Omppu ja oon tällä hetkellä 5. vuoden pedagolainen, joka ei ole vielä valmis eläköitymään. Pedago ry on ollut todella vahvasti läsnä elämässäni näiden opiskeluvuosien aikana. Ensin se on näkynyt tapahtumissa käymisenä, soihtukulkueen liikenteenohjaustiimin vetäjänä, tutorina, kerhovastaavana sekä kaksi vuotta putkeen tapahtumavastaavana. Paljon on näihin vuosiin mahtunut tekemistä ja meininkiä ja kuten Jaakko Kultakin sen toteaa: ‘’Mä en kirjottanut päiväkirjaa, nii ne muistot hävii pikkuhiljaa’’. Mä en oo päiväkirjojen ystävä joten en todellakaan muista kaikkee mitä näiden vuosien aikana on tullut puuhailtua, mutta päällimäiseksi mieleen on jäänyt se Pedagon yhteisöllisyys, minkä tulee muistamaan vielä eläketalon kiikkustuolissa.

Nämä kaksi ja puoli vuotta Pedagon luottamustoimijana on näyttänyt minulle mitä yhteisöllisyys ainejärjestön sisällä sekä eri järjestöjen välillä voi olla. Olen päässyt hallitustoiminnan kautta tutustumaan aivan ihaniin tyyppeihin, niin meidän Pedagon omaan jäsenistöön kuin eri ainejärjestöjen edustajiin. Omien positiivisten kokemusten myötä haluan, että myös ensi vuonna pystyisimme tarjoamaan entistä enemmän tilaisuuksia synnyttää yhteisöllisyyttä niin meidän oman ainejärjestömme sisällä, kuin myös koko Jyväskylän tasolla. Tapahtumavastaavana olen päässyt jo konkreettisesti luomaan tapahtumien muodossa mahdollisuuksia yhteisöllisyydelle ja uskonkin siitä olevan hyötyä nyt, kun haen Pedago ry:n varapuheenjohtajaksi kaudelle 2026.

Varapuheenjohtajalla tulee olla laajasti kokemusta ainejärjestötoiminnasta ja ymmärrystä siitä, miten asiat oman hallituksen sisällä toimii sekä miten esimerkiksi toiset järjestöt hoitavat asioita. Koen, että olen kasvattanut omaa osaamista sillä periaatteella, että olen ennen kaikkea hallituksen jäsen ja vasta toissijaisesti oman pestini edustaja. Pestini ovat pysyneet melkein samanlaisina hallitusvuosieni aikana, mutta olen edellä mainitun periaatteeni ansiosta päässyt monipuolisesti tutustumaan eri sektoreiden ja ainejärjestöjen toimintatapoihin. Olen oppinut paljon uutta esimerkiksi Pedagon hallituksen kokouksissa, muita hallitus tovereita auttamalla, tekemällä yhteistyötä toisten ainejärjestöjen kanssa, osallistumalla JYY:n ja SOOL:n järjestö kursseille sekä ihan vain höpöttelemällä Escin terassilla toisen järjestöaktiivin kanssa. Jokaisesta vastaantulevasta tilaisuudesta voi oppia jotain ja olenkin ajan saatossa pienistä palasista koonnut itselleni kattavan repertuaarin tietoja ja taitoja, joista uskon olevan hyötyä mahdollisesti tulevassa pestissä.

Osaamista jo siis löytyy, mutta paljon opittavaa vielä on. Esimerkiksi tällä hetkellä tiedän enemmän Suomen alkoholilainsäädännöstä kuin yhdistyslaista, mutta olen enemmän kuin valmis ottamaan selvää asioista, jotta minusta voisi tulla paras mahdollinen versio VPJ:stä mihin vain kykenen. Olen määrätietoinen ilopilleri, jolla pysyy langat käsissä haastavissakin tilanteissa. Haluan, että kaikilla minun ympärillä olevilla on hyvä olla ja yksi tavoitteeni on, että ensi vuonnakin hallituksessa nauru raikaa ja vahva tiimipelaaminen näkyy<3

Elisa Ruoppa

Vuosikurssi ja kotiryhmä: 2023 Taiko

Heippa pedagolaiset!

Mää oon Elisa, 3. vuoden Taiko-kotiryhmän opiskelija ja haen vuodelle 2026 jatkokaudelle meille kaikille rakkaan Pedagon hallitukseen! <3

Pedago on ollut isosti läsnä koko opintojeni ajan käytännössä kaikessa mitä oon täällä Jyväskylässä ollessani ehtinyt pyörimään. Yhdistystoimintaan mua on ohjannut pitkä järjestö- ja yhdistyshallinnollinen tausta partion puolelta, joten oli jokseenkin oletettavaakin, että ainejärjestötoimintakin imaisisi mut mukaansa tänne muuttaessani. Fuksisyksynä lähdinkin sitten mukaan ihka ensimmäiseen fuksitoimikuntaan toiseksi talousvastaavaksi, toisena opiskeluvuotena toimin tutorina (mikä oli parasta ikinä) ja tutorina toimimisen jälkeen hyppäsin suoraan mukaan hallitukseen.

Innostus Pedagon toimintaan ja sen kehittämiseen on ollut siis läsnä koko kolmivuotisen opintopolkuni ajan, ja intoa sekä ideoita on paljon jäljellä vielä tulevaankin!

Kuluneen vuoden aikana olen hallituspesteissäni edunvalvojana ja kestävän kehityksen vastaavana päässyt näkemään aivan uusia puolia ylipäätään ainejärjestön toiminnasta, mutta myös laajalti esimerkiksi poikkitieteellisestä ja monipuolisesta yhteistyöstä niin muiden ainejärjestöjen, yhdistyksien kuin oman Opettajankoulutuslaitoksemmekin kanssa. Opiskelijoiden etujen ajaminen on isosti omiin arvoihini osuvaa toimintaa ja kestävä kehitys puolestaan pitkän partiotaustan vuoksi on itselleni todellakin lähellä sydäntä, joten onkin ollut todella merkityksellistä päästä edistämään itselleni tärkeitä asioita ainejärjestön toiminnassa niin konkreettisesti tapahtumien muodossa kuin myös esimerkiksi yleisessä ilmapiirissäkin.

Olen siis päässyt kehittämään omia taitojani toimia eri yhteyksissä juurikin esimerkiksi edunvalvontahommien myötä ilmenneiden ajoittain haastavienkin teemojen tai toiminnan kehittämisen näkökulmista, joten koen kerryttämieni taitojen pääsevät hyötykäyttöön juurikin hallitustoiminnassa. Mielenkiintoa löytyisi myös oman osaamisen laajentamiseen!

Pedago on mulle aivan äärimmäisen tärkeä yhteisö, ja oonkin ollut etuoikeutetussa asemassa saadessani toimia vastuupesteissä edistämässä Jyväskylän luokanopettajaksi opiskelevien toimintaa. Intoa, osaamista ja halua toimia näissä tehtävissä vielä löytyy laajalti, joten olisi mahtavaa päästä kehittämään Pedagon toimintaa vielä jatkossakin! <3

Roosa Ukkola

Vuosikurssi ja kotiryhmä: 3. vuosi, vuosikurssi 2023, Taiko

Moikka! Oon Roosa, kolmannen vuoden opiskelija Taiko-kotiryhmästä. Muhun on saattanu törmätä eri Pedagon tapahtumissa tai Kasvistolla pyörimässä. Oon Pedagossa ehtinyt jo puuhailla kaikenlaista ensimmäisen kahden opiskeluvuoden aikana, kuten toiminut fuksitoimikunnan -23 puheenjohtajana, vuonna -24 sitsitoimarina sekä Pedagon vujutiimissä järjestämässä 60v vujuja ja vuonna -25 mukana järjestämässä meidän 61v sillistä. Lisäksi oon ollut mukana useassa Pedagonhallituksen kokouksessa hämmentämässä. Koen, että näiden parin vuoden aikana oon saanut todella paljon kokemusta ainejärjestössä toimimisesta ja siksi haen nyt Pedagon hallitukseen tulevalle kaudelle. Jos mun pitäis kuvata itseäni yhdellä sanalla ainejärjestötoiminnassa, se olisi tekijä. Kun saan idean jostakin, tartun heti toimeen ja laitan rattaat pyörimään. Koen, että tämä on ehdottomasti mun vahvuus hallitustoiminnassa.

Alex Kivi

Vuosikurssi ja kotiryhmä: 2. vuosikurssi LuoMus-24

Moikka! Oon Alex ja oon 2. vuoden LuoMus opiskelija. Eli opiskelen luokanopettajan lisäksi musiikinopettajaksi. Olen ollut mukana Pedagon toiminnassa fuskivuonna, kun olin mukana Fuksitoimikunnassa eli Pedagon toiminta on minulle tuttua. Olen ollut mukana musakasvatuksne ainejärjestön hallituksessa ja toiminut siellä tapahtumavastaavana. Olen myös ollut Jyväskylän aineeneopettajaien eli JANO ry: n ainejärjestön hallituksessa SOOL- ja yhteistyövastaavana. Minua kiinnostaa lähteä Pedagon hallitukseen sen takia, että haluan päästä tekemään ihanille opiskelukavereilleni muunmuassa erilaisia tapahtumia ja ajamaan heidän etujaan. Haluan myös päästä tutustumaan muihin ainejärjestöihin yli ainejärjestö rajojen.